Pangandaran - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van inge hulst - WaarBenJij.nu Pangandaran - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van inge hulst - WaarBenJij.nu

Pangandaran

Blijf op de hoogte en volg inge

22 Oktober 2013 | Indonesië, Sumatra

20 oktober 2013

's Morgens op weg naar het dorpje Cijulang waar we met bootjes over de beroemde Green Canyon gaan varen. Zoals jullie weten ben ik niet zo'n held in een smal bootje, maar hup, geen gezeur. We moesten met zes personen in een smalle kano en het instappen was al een film op zich. Wankel en dan moest je nog klimmen over allerlei obstakels. Plankjes die als zitplaatsen fungeerden en er zaten van die zijdrijvers aan die midden in de boot vastgemaakt waren, moest je ook overheen...lachen, gieren, brullen. Maar de tocht was schitterend, door de jungle naar een kloof waar we stalagtieten en stalagnieten hebben bewonderd.
's middags werden we opgehaald door fietstaxi's "becak" die ons naar een kampong brachten om te zien hoe palmsuiker gewonnen en gemaakt werd en hoe kroepoek gemaakt werd. Daarna werden we gebracht, nog steeds met de becak, naar iemand die wayang poppen maakt en ons een kleine voorstelling gaf en uitleg over de wayangpoppen. Die mannen van die becaks moeten hard werken zeg. Ik geef het je te doen, van die forse nederlanders, in die hitte soms bergopwaarts te vervoeren. Ze hadden dik het zweet op het lijf. Daarna nog een wandeling gemaakt door het op een schiereiland gelegen Punanjung Nationaal Park. Achteraf gezien, zonde van de tijd. Maar ja, weet dat maar eens..