Yogyakarta - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van inge hulst - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van inge hulst - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg inge

23 Oktober 2013 | Indonesië, Sumatra

22 oktober 2013

Het plan was om vanochtend het Kraton, dat is het paleis van de Sultan, te bezichtigen maar dat gaat niet door. De Sultan zijn dochter gaat trouwen en het is helemaal afgezet. Jammer genoeg kunnen we niets zien van de trouwerij want dan zijn we al weer op weg naar Malang. We zijn naar de Prambanan geweest, een indrukwekkend tempelcomplex dat o.a. vele kleinere tempeltjes en de grote Shiva tempel omvat. Het hele complex wordt hersteld, een heidens karwei, zitten allemaal mannetjes in de brandende zon te beitelen en hakken. Werk voor het strafkamp. Het loon is erg laag.Hooguit 5 euro per dag. Geen pensioen, geen ziektekostenverzekering. Niets.!!
We moesten met allerlei mensen op de foto. Waar kom je vandaan vragen ze, willen jullie met ons op de foto? Geinig he.
Na de Prambanan (wat erg vermoeiend was, erg warm) gingen we naar een batikfabriekje. Wat knap en wat een priegel werk, zeg.Hele mooie stoffen werden daar gemaakt. Met natuurlijk achteraf een bezoek aan hun winkel...We begrijpen nu beter waarom batik zo duur is, het is zo'n tijdrovend proces.
Na de lunch zijn we naar Kotagede gegaan om het bekende Yogya zilver te bekijken. Op zich vond ik het een beetje tegen vallen, er werd wat uitleg gegeven en dan hup de winkel in.Joop was erg blij dat ik niet tegen zilver kan.Maar toen hoorde ik dat je ook je sieraden schoon kon laten maken, nou m'n trouwring is helemaal opgeknapt en m'n ketting met hanger ook.Weet je waar ze dat mee doen; water en tamarinde.... Dat maken ze een beetje open ( het lijkt een beetje op een kastanje) tandenborstel nat maken en een beetje over dat tamarinde bolletje wrijven, dan krijg je schuim, en daarmee maken ze het schoon en glanzend.
De bedoeling was dat we ook nog batikschilderijen gingen bekijken maar de meerderheid van de groep wilde graag terug naar het hotel. Zo gezegd zo gedaan. Heerlijk...
We hebben bij het zwembad gelegen, lekker te relaxen.